65 de elevi olimpici construiesc viitorul la Școala de Vară de la Măgurele. „Mi se pare extraordinar”
În timp ce colegii lor de liceu stau relaxați în ultima parte a vacanței, 65 de elevi, olimpici la matematică, fizică, biologie și chimie, construiesc viitorul la cursurile unei școli de vară.
Studiază aplicații ale laserelor, plasmei și radiațiilor la Institutul de la Măgurele.
Tabăra liceenilor supradotați este, spun organizatorii, un „cantonament” de cercetare și experimente practice. Mentorii le oferă liceenilor exemple despre cum își pot pune bagajul de cunoștințe în slujba unor inovații medicale și tehnice.
Împreună au câteva mii de medalii, premii și diplome. Liceenii olimpici iau prânzul, între două cursuri de științe aplicate, lângă uriașul laser de la Măgurele, și văd cum se amestecă două lichide.
Andra Dinache, cercetător: „Elevii fac o emulsie cu vancomicină, care este un antibiotic foarte puternic. Emulsia are picături foarte mici, care permeabilizează ușor membrana și transportă medicamentul în celule”.
Elev: „Toată lumea visează să îmbunătățească lumea într-un fel și sper ca și contribuția mea să fie poate în acest subiect”.
Reporter: Ați mai făcut vreodată asta?
Participant: „Am mai făcut o dată ieri”.
Participant: „Mi se pare extraordinar”.
În cele două săptămâni ale Școlii de Științe, participanții au sesiuni zilnice de experimente. Au ieșit pe teren cu specialiștii de la Fizica Pământului, și au mers în laboratoarele Institutului pentru Fizica Laserelor, Plasmei și Radiațiilor.
Iuliana Urzică, cercetător al Institutului Național pentru Fizica Laserelor, Plasmei și Radiațiilor: „Ce au obținut colegii anterior, ei au venit să măsoare în fluorescență”.
Cei 65 de elevi de liceu au fost selectați pe baza unui portofoliu de performanțe și a recomandărilor de la profesori. Pentru majoritatea, tabăra e gratuită, iar câțiva plătesc o taxă simbolică.
Andrei Hotnog, mentor: „Ei iau contact acum cu lumea reală a cercetării, chiar dacă ei, până acum, au stat în școală și au studiat. Se întâlnesc cu oameni care fac asta zi de zi, cu profesioniști din domeniu. Mi-aș fi dorit ca atunci când eram eu elev să fi avut șansa să particip la o astfel de școală de vară”.
În hala unui accelerator de particule de trei MV, adică dezvoltă o tensiune maximă de trei milioane de volți, mentorii le explică elevilor că echipamentul poate fi folosit ca un microscop uriaș, poate introduce ioni în diverse materiale și poate iradia celule. Așadar, va fi un instrument util în fabricarea unor noi generații de aparate pentru tratarea cancerului.
Participant: „Unii dintre colegii mei își doresc, spre exemplu, să facă baterii mai eficiente sau detectori pentru radiații de dimensiuni foarte mici, care pot să fie puși pe dispozitive wearable, cum ar fi un ceas. Da, sunt foarte interesat de fizică în general si îmi doresc să lucrez în cercetare”.
Școala de vară a elevilor cu mari performanțe e urmată, de luni, de o școală pentru profesorii de științe, care vor învăța cum să comunice eficient și pe înțelesul cursanților de orice vârstă. Proiectul e susținut de Ministerul Cercetării și Universitatea București.