Centura de siguranță în trei puncte. Istoria uneia dintre cele mai importante invenții din automobilism

Centrua de siguranta
Centrua de siguranta

Centura de siguranță este unul dintre acele părți ale mașinii pe care suntem atât de obişnuiţi să le avem încât rareori ne gândim cât de importantă este și dacă a existat altceva înaintea ei.

 

Purtarea centurii de siguranță este obligatorie pentru aproape toate categoriile de pasageri și lipsa ei se amendează, potrivit codului rutier, cu două puncte de penalizare și o amendă între 149 și 290 de lei.

Istoria centurii de siguranță în trei puncte

Încă din anii de pionierat ai automobilisticii și aeronauticii, inventatorii s-au gândit la metode de protecție.

Inginerul britanic George Cayley, unul dintre pionierii aeronauticii mondiale, a inventat încă de la începutul sec XIX, o centură de siguranță pentru planorul pe care îl folosea la zboruri.

Citește și
De ce nu mai poate statul român să recupereze nimic de la Dan Voiculescu, Ovidiu Tender și Puiu Popoviciu. Sentințele care le-au salvat milionarilor peste 250 de milioane de euro

După apariția primelor automobile, invenția lui Cayley a fost preluată și folosită pentru scaunele maşinilor, în special pentru a-l ajuta pe conducător să stea bine în timpul virajelor. Ulterior a apărut și centura de siguranță în patru puncte, inventată de Gustave-Desire Leveau.

La începutul anilor ‘50, compania Ford a decis să doteze toate mașinile cu o centură de siguranță brevetată de frații Kenneth și Bob Ligon.

Un inginer suedez a inventat centrua în trei puncte

Dar pe sfârșitul anilor ’50, în Suedia, directorul Volvo, care pierduse o rudă apropiată într-un accident de mașină, gândea o soluție pentru a găsi cea mai bună metodă de protecție pentru ocupanții automobilelor.

În acest sens, l-a convins pe inginerul Nils Bohlin să plece de la Saab la Volvo și să găsească această soluție salvatoare.

Bohlin, un fost inginer de aviație la Saab, care a lucrat la scaune cu ejectoare, știa că o centură eficientă trebuie să absoarbă forța corpului, dar în același timp să fie atât de ușor de utilizat încât și un copil să o poată închide.

Soluția sa ingenioasă a luat forma unei centuri de poală combinată cu o centură diagonală peste piept. El a ancorat curelele jos lângă scaun, astfel încât geometria centurilor să formeze un „V” cu vârful îndreptat spre podea. Practic, este vorba de centura pe care noi o găsim azi în fiecare mașină.

Odată finalizat modelul de centură, în 1959, pe 17 august, a fost prezentat public și echipat pe modelul Volvo PV544. Ulterior, până în 1963, toate modelele Volvo aveau să fie echipate cu centură pentru scaunele din față.

Pe parcursul anilor următori, tot cei de la Volvo au introdus centurile de siguranță și pentru locurile de pe bancheta din spate.

După lansarea invenției lui Bohlin, Volvo a patentat-o, dar a luat ulterior o decizie care, din punct de vedere financiar, părea departe de orice ar fi făcut orice alt producători de mașini: a oferit gratuit oricui, designul centurii în trei puncte.

Motivul pentru care centura de siguranță în trei puncte este atât de larg răspândită astăzi, este că Volvo a deschis brevetul astfel încât orice producător de mașini să-l poată folosi în designul lor.

Conducerea Volvo a decis că invenția era atât de importantă, încât avea mai multă valoare ca instrument gratuit de salvare a vieții, decât ca un obiect de pe urma căruia să obțină profit financiar. „Decizia de a elibera brevetul pentru centura de siguranță în trei puncte a fost vizionară și în conformitate cu principiile companiei privind standardele de siguranță”, a explicat directorul general al Volvo, Alan Dessell, citat de Forbes.

Milioane de vieți salvate cu centura de siguranță în trei puncta
Potrivit cifrelor publicate în 2019, atunci când s-au sărbătorit 50 de ani de la inventarea centurii de siguranță în trei puncte, aceasta a salvat pentru un milion de vieți în întreaga lume și a prevenit răniri și mai grave. Purtarea centurii de siguranță reduce riscul de rănire gravă și deces cu cel puțin 50% în cazul unei coliziuni. De aceea, centura este considerată cea mai de succes contribuție la siguranța rutieră din istoria automobilismului.

Articol recomandat de sport.ro
NEWS ALERT Tragedie! Un fotbalist român a murit la doar 19 ani
NEWS ALERT Tragedie! Un fotbalist român a murit la doar 19 ani
Citește și...
S-a trezit cu bolovanul în parbriz, în Defileul Jiului. Șoferița a fost rănită
S-a trezit cu bolovanul în parbriz, în Defileul Jiului. Șoferița a fost rănită

O femeie de 36 de ani din Hunedoara a fost rănită în timp ce mergea cu mașina prin Defileul Jiului. O bucată de stâncă de câteva kilograme s-a desprins de pe versant și a căzut chiar peste parbrizul autoturismului condus de ea.  

Greșeala fatală făcută de Bianca, Patrizia și Cristi. S-ar fi putut salva, probabil, din calea torentului ucigaș
Greșeala fatală făcută de Bianca, Patrizia și Cristi. S-ar fi putut salva, probabil, din calea torentului ucigaș

Au fost găsite, duminică, trupurile celor două fete din România luate de ape vineri, în Italia, după o viitură pe râul Natisone.

Tânăr fotbalist, mort într-un accident cu skijet-ul pe Olt. Nu e clar dacă Flavius purta vesta de salvare
Tânăr fotbalist, mort într-un accident cu skijet-ul pe Olt. Nu e clar dacă Flavius purta vesta de salvare

Sfârșit tragic pentru un tânăr fotbalist din Slatina. Băiatul era cu skijet-ul pe râul Olt, însă, la un moment dat, s-a răsturnat în apă. Nu se știe dacă purta vestă de salvare. A urmat o operațiune de căutare contra-cronometru, a pompierilor.

Recomandări
Greșeala fatală făcută de Bianca, Patrizia și Cristi. S-ar fi putut salva, probabil, din calea torentului ucigaș
Greșeala fatală făcută de Bianca, Patrizia și Cristi. S-ar fi putut salva, probabil, din calea torentului ucigaș

Au fost găsite, duminică, trupurile celor două fete din România luate de ape vineri, în Italia, după o viitură pe râul Natisone.

După ani de întârzieri și miliarde pierdute, în România se lucrează pe toate tronsoanele de autostradă lipsă
După ani de întârzieri și miliarde pierdute, în România se lucrează pe toate tronsoanele de autostradă lipsă

„Pe drum spre Europa” partea I. Uniunea Europeană ne-a pus la dispoziție peste 20 de miliarde de euro din 2007 și până în prezent ca să ne modernizăm infrastructura.

Cum percep tinerii din Generația Z îmbătrânirea. „După 40 încolo deja este gata”
Cum percep tinerii din Generația Z îmbătrânirea. „După 40 încolo deja este gata”

Într-o lume în care vârsta este privită de multe ori ca o barieră, un nou studiu aduce în discuție ideea că bătrânețea reprezintă, de fapt, mai mult o problemă de percepție.