Permisul auto, tot mai greu de obținut în România. Clasamentul județelor unde se iau cel mai greu examenele de condus

×
Codul embed a fost copiat

Permisul auto este tot mai greu de obținut. Puțin peste o treime dintre elevii școlilor de șoferi din România au luat carnetul din prima încercare anul trecut.

În alte țări din Europa procentul este de aproape trei ori mai mare. Instructorii spun că de vină este timpul lung de examinare la traseu, dar și presiunea dată de camerele de supraveghere.

Unii experți în conducere defensivă, au altă explicație: mulți candidați sunt slab pregătiți.

În Bistrița-Năsăud, promovabilitatea la examenul teoretic la prima examinare este de 30 la sută.

Puținii care reușesc să treacă din prima de testul grilă sunt programați la proba practică - traseul prin oraș. Vlăduț are 19 ani și dă pentru a treia oară traseul.

Citește și
De ce nu mai poate statul român să recupereze nimic de la Dan Voiculescu, Ovidiu Tender și Puiu Popoviciu. Sentințele care le-au salvat milionarilor peste 250 de milioane de euro

Reporter: Ai mai încercat?

Vlăduț: Da!

Reporter: Și ce s-a întâmplat?

Vlăduț: Greșelile mele, neasigurare. A doua oară, la un sens giratoriu, nu am acordat prioritate și am căzut.

Și în județul Cluj, emoțiile sunt împărțite.

Mihai a schimbat două școli, până a găsit instructorul potrivit.

Mihai Neciu, candidat pentru permisul auto: "Oricum, după ce dau sala, voi mai lua încă 2-3 ore de condus, să fiu sigur".

Mulți cursanți, însă, merg la examen chiar dacă nu sunt pregătiți.

Dan Gîrtofan, pilot de raliuri: "Cred că lumea nu este conștientă de ce riscuri înseamnă să conduci o mașină în ziua de astăzi. Oamenii nu învață și nu sunt conștienți că trebuie să învețe că să circule vin nepregătiți, fușeresc, nu citesc".

Drept dovadă, anul trecut, doar o treime dintre doritori au luat permisul din prima încercare.

Cel mai rău, la traseu, stăm în Bihor, Giurgiu și Ialomița. Prin comparație, în Italia, de pildă, rata la primă examinare este de aproximativ 80 la sută.

Marco Tempestini, instructor de conducere defensivă: "Nici 100 de ore un șofer nu este în stare să conducă prudent și corect. Are nevoie să învețe luni de zile. În țările europene/după ce ai luat sala, ai șase luni până când dai de permis și poți să folosești mașina împreună cu cineva care are deja permis și este gen un tutor al tău".

Pe de altă parte, potrivit experților, România este încă în urmă cu aducerea la zi a
teoriei și practicii în condus.

Titi Aur, instructor de conducere defensivă: "Sistemul este învechit, este sub nivelul anilor 80. Au apărut multe noutăți din punct de vedere conducere defensivă care ar trebui să fie și în sistemul de școlarizare."

Un alt factor, însă, susțin reprezentanții școlilor de șoferi, ar fi...teama.

Alexandru Bentea, manager scoala de şoferi: "Cred că suntem singura țară din Europa unde în timpul examenului se supraveghează atât video, cât și audio din autovehiculul de examen. Asta pune presiune destul pe mare pe candidat".

Un proiect de lege ia în calcul că la examinarea practică, în mașină să fie prezent și instructorul.

Articol recomandat de sport.ro
NEWS ALERT Tragedie! Un fotbalist român a murit la doar 19 ani
NEWS ALERT Tragedie! Un fotbalist român a murit la doar 19 ani
Citește și...
Brașovul, luat cu asalt de turiști în a doua zi de vară. „Cât de plin este peste tot, cât de bine o duc românii noştri”
Brașovul, luat cu asalt de turiști în a doua zi de vară. „Cât de plin este peste tot, cât de bine o duc românii noştri”

Și la munte a fost o veritabilă zi de vacanță. S-a văzut asta mai ales în centrul Brașovului, plin de turiști care au umplut terasele din Piața Sfatului. Cei care au vrut să evite aglomerația au ales să se plimbe pe aleile răcoroase din parcuri sau păduri

Tinerii din România sunt puternic afectați de știrile false de pe net și rețelele sociale. Doar 15% verifică informațiile
Tinerii din România sunt puternic afectați de știrile false de pe net și rețelele sociale. Doar 15% verifică informațiile

Doar 15% dintre tinerii din România verifică informaţiile pe care le găsesc pe internet, potrivit Eurostat. Și mai bine de de 40% recunosc că au distribuit, cel puțin o dată, o ştire falsă pe rețelele de socializare.

Proiect de ordin: ghiozdane mai ușoare pentru copii. Nu ar trebui să depășească 10% din greutatea corporală
Proiect de ordin: ghiozdane mai ușoare pentru copii. Nu ar trebui să depășească 10% din greutatea corporală

Ghiozdane mai ușoare pentru elevi. Asta își dorește Ministerul Sănătății, care a venit și cu propuneri. Greutatea ghiozdanului nu ar trebui să depășească 10% din cea a copilului.

Recomandări
MAE confirmă cetăţenia română a tinerelor decedate după ce au fost luate de ape în Italia. Noi informații despre acest caz
MAE confirmă cetăţenia română a tinerelor decedate după ce au fost luate de ape în Italia. Noi informații despre acest caz

Ministerul de Externe a confirmat, duminică, că tinerele decedate, găsite după ce au fost luate de apele fluviului Natisone, în regiunea Friuli Venezia Giulia din Italia, erau românce.

După ani de întârzieri și miliarde pierdute, în România se lucrează pe toate tronsoanele de autostradă lipsă
După ani de întârzieri și miliarde pierdute, în România se lucrează pe toate tronsoanele de autostradă lipsă

„Pe drum spre Europa” partea I. Uniunea Europeană ne-a pus la dispoziție peste 20 de miliarde de euro din 2007 și până în prezent ca să ne modernizăm infrastructura.

Cum percep tinerii din Generația Z îmbătrânirea. „După 40 încolo deja este gata”
Cum percep tinerii din Generația Z îmbătrânirea. „După 40 încolo deja este gata”

Într-o lume în care vârsta este privită de multe ori ca o barieră, un nou studiu aduce în discuție ideea că bătrânețea reprezintă, de fapt, mai mult o problemă de percepție.